Voorbereiden op een huttentocht: zo doe je dat!

Een huttentocht lopen: het is dé grote droom van veel bergwandelaars. Hoe zorg je voor een goede voorbereiding op je huttentocht? Wij delen de belangrijkste stappen met je, zodat je straks zorgeloos kunt genieten van de bergen.

Een huttentocht kiezen

De eerste stap in de voorbereiding op een huttentocht is natuurlijk het uitstippelen van de route. Hoeveel dagen wil je op pad? Wandel je het liefst door een ruig, hoogalpien landschap of blijf je dichterbij het dal? Een huttentocht kun je met behulp van een wandelkaart van het gebied zelf plannen. Je overnachtingen kun je via de websites van de hutten of telefonisch reserveren. 

Je kunt ook een van de huttentochten van Tirol Outdoor Experience boeken. Ook dan valt er nog veel te kiezen: wil je met een bergwandelgids op pad of ga je voor een individuele huttentocht? Ga je mee met een groepsreis of loop je de huttentocht met vrienden? Bij een huttentocht neem je meestal zelf je bagage mee. Door de hoge, afgelegen ligging van de hutten is er niet altijd de mogelijkheid voor bagagetransport. Sommige huttentochten, zoals de Meraner Höhenweg, kun je wel met bagagetransport boeken. 

Afstand en hoogtemeters

Houd bij het plannen van je huttentocht rekening met je eigen conditie en ervaring, en die van je medewandelaars. Heb je nog weinig (berg)wandelervaring? Ook dan kun je op huttentocht! Tirol Outdoor Experience adviseert graag welke huttentocht voor jou geschikt is.

Bergop en over rotsachtig terrein loop je een stuk langzamer dan in het vlakke Nederland. Zo zijn etappes van 10 kilometer met 500 tot 800 hoogtemeters vaak al uitdagend genoeg voor beginnende bergwandelaars. Heb je wat meer ervaring? Dan kun je per dag 15 kilometer met 1000 tot 1500 hoogtemeters afleggen. Tip: las tijdens het wandelen elk uur een pauze van 5 tot 10 minuten in.

Wat neem je mee op huttentocht?

Huttentocht geboekt? De volgende stap in je voorbereiding is je paklijst: wat neem je allemaal mee? De drie belangrijkste items: een rugzak (35-45 liter is meestal voldoende), stevige bergwandelschoenen (categorie B-C) en een lakenzak voor in de hut. In sommige hutten is het vanwege covid-19 verplicht om een (lichte) slaapzak mee te nemen, vraag dit van tevoren na bij de hut. Voor je kleding kun je het beste werken met een laagjessysteem, bestaande uit drie lagen. De eerste laag – bij voorkeur een synthetisch t-shirt – voert zweet af en zorgt ervoor dat je droog en warm blijft. De tweede laag – bijvoorbeeld een fleecevest – zorgt voor isolatie, en de derde laag beschermt je tegen regen en wind. Afhankelijk van het weer kun je zo altijd een laag aan- of uittrekken. Vergeet niet een paar sloffen mee te nemen – je bergschoenen trek je bij de ingang van de hut uit. 

In de hutten kun je ontbijten en avondeten. Als je geluk hebt kom je onderweg ook nog een hut tegen waar je kunt lunchen. In sommige hutten kun je (tegen betaling) een lunchpakket meenemen. Neem hoe dan ook genoeg eten en drinken mee voor onderweg – wandelen met een knorrende maag is geen pretje! Mueslirepen, noten, (pure) chocola en gedroogd fruit zijn goede snacks voor tijdens het wandelen. Een sportdrank zorgt ervoor dat je gehydrateerd blijft, en tegelijkertijd de nodige koolhydraten binnenkrijgt. 

De sportieve voorbereiding op een huttentocht

Minstens net zo belangrijk in de voorbereiding op je huttentocht: trainen! Nederland mag dan wel een stuk vlakker zijn dan de Alpen, ook hier kun je je prima voorbereiden op een huttentocht. Pak de maanden voordat je op pad gaat regelmatig je rugzak en maak een dagtocht, als het even kan met wat hoogtemeters. In het oosten van het land vind je veel heuvelachtige wandelroutes, waaronder de N70 in de buurt van Nijmegen. 

Het afdalen in de bergen kan zwaar zijn voor je benen en knieën. Bereid je hierop voor door een aantal keer per week krachtoefeningen te doen, zoals squats, lunges en buikspieroefeningen. Sommige oefeningen kun je ook tijdens het wandelen (met je rugzak op) uitvoeren, bijvoorbeeld met behulp van een bankje. Wil je tijdens je huttentocht met stokken lopen? Neem ze dan in Nederland ook alvast mee, dan kun je daar alvast aan wennen. 

De laatste dagen voor de huttentocht

De rugzak is gepakt, je conditie is op peil: laat die huttentocht maar beginnen! Reis een paar dagen van tevoren alvast naar het startpunt van je huttentocht. Wist je dat hoogteziekte al vanaf 2500 meter kan optreden? Maak een paar korte wandelingen vanuit het dal zodat je lichaam rustig kan wennen aan de hoogte. Als je een paar dagen in het dal verblijft kun je ook nog wat laatste inkopen doen, en bij de toeristeninformatie vragen naar de weersvoorspelling voor de komende dagen. Zo ga je goed voorbereid op huttentocht!

Hulp nodig bij de voorbereiding van een huttentocht?

Tirol Outdoor Experience biedt verschillende huttentochten voor alle niveaus. Wij helpen je graag bij het uitkiezen van een huttentocht die bij jou past, en geven je tips voor een optimale voorbereiding. Niet gevonden wat je zocht? We stellen ook graag een huttentocht op maat voor je samen.