

1. Hoe kan ik een reis boeken?
Boek een reis eenvoudig via de online boekingsmodule. Ga hiervoor naar de betreffende reis, selecteer je gewenste vertrekdatum en het juiste aantal personen en klik op de knop “Boek nu”. Je krijgt vervolgens een overzicht van je geboekte reis en eventuele extra’s. Heb je nog opmerkingen of dieetwensen, vul dit dan in bij het veld “Opmerkingen”.
Wij nemen dan contact met je op indien nodig.
2. Is het mogelijk om dieetwensen op te geven?
Jazeker. Men vraagt wij draaien. Zo vanzelfsprekend als dat is in hotels, zo lastig is dat vaak op berghutten. Vegetarische kost is doorgaans geen probleem meer. Vaak kan men standaard kiezen tussen een vlees- en een vleesloos menu. Let op: veganistisch eten is in veel berghutten geen mogelijkheid.
Wat betreft bepaalde voedsel allergieën, zoals bijv. lactose, fructose en coeliakie kun je dit bij je boeking aangeven. Wij geven dit dan tijdig door aan de deelnemende hutten. Realiseer je echter wel dat de mogelijkheden op berghutten vaak beperkt zijn en dat niet alle wensen altijd ingewilligd kunnen worden. Ons advies, neem altijd een noodvoorraad mee.
En nog een laatste tip, ook al hebben wij bij de reservering je dieetwens doorgegeven aan de hüttenwirt… kan het nog steeds voorkomen dat er nieuwe medewerkers op de hutten werken die dit niet weten of niet goed gelezen hebben. Geef het dus zelf ook altijd nog een keer door bij inchecken.
3. Wanneer ontvang ik de boekingsbevestiging en hoe kan ik betalen?
Na ontvangst van je boeking leggen wij de onderkomens en eventuele andere onderdelen vast. Zodra wij de bevestiging hiervan hebben ontvang je doorgaans binnen 5 werkdagen een boekingsbevestiging en een factuur.
De factuur bestaat uit een aanbetaling van 25%, welke binnen 14 dagen voldaan moet worden, en een restantbetaling, die uiterlijk 6 weken voor vertrek voldaan moet zijn. Boek je binnen 6 weken voor vertrek, dan dient het volledige factuurbedrag direct overgemaakt te worden.
Je kunt bij ons betalen via bankoverschrijving of snel en eenvoudig via iDeal en Bancontact.
4. Kan ik mijn boeking wijzigen of annuleren?
Zodra je een boeking hebt geplaatst is deze definitief. Je kunt niet kosteloos annuleren of wijzigen.
Heb je na je boeking nog aanvullende wensen die de reisaanvraag veranderen, dan brengen wij €25,- wijzigingskosten per boeking in rekening, naast eventuele annuleringskosten.
Wijzigingen binnen 6 weken brengen doorgaans hogere annuleringskosten met zich mee.
Wil je je reisbestemming of reisperiode aanpassen, dan gelden onze reguliere annuleringsvoorwaarden. Bekijk hier onze Algemene voorwaarden.
Wil je je reis annuleren, dit kan alleen per e-mail vanaf het e-mailadres van de hoofdboeker.
5. Kan ik via Tirol Outdoor Experience een verzekering afsluiten?
Wij bieden onze klanten de mogelijkheid om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten bij a.s.r. Ik kies Zelf. Bij je factuur ontvang je een link om dit zelf te regelen. Wij ontvangen hiervoor een kleine commissie, je betaalt hier geen extra kosten voor.
6. Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?
Uiterlijk 10 tot 14 dagen voor vertrek ontvang je de laatste reisinformatie via e-mail. Al onze reisinformatie wordt per mail verzonden. Heb je een individuele huttentocht of individuele standplaatsreis (Original reizen) geboekt, dan ontvang je van ons toegang tot onze reis-app waarin je alle informatie omtrent het gebied, routebegeleiding en kaartinformatie kunt vinden.
Heb je bovendien een individuele huttentocht geboekt, dan ontvang je in de aanloop naar je reis toe al diverse e-mails met onder andere tips ter voorbereiding op je reis.
Voor de meeste reizen heb je geen vouchers nodig, is dit wel het geval dan ontvang je deze bij aankomst in het eerste hotel of worden deze toegevoegd aan onze eigen reis-app.
Check ook regelmatig je spambox/folder omdat veel mailprogramma’s onze e-mails daarnaartoe sturen. Tip: voeg ons direct toe aan je e-mail adreslijst zodat je de mails niet mist.
Wellicht ten overvloede: je ontvangt geen reisinformatie meer per post.
7. Wat is een Original?
Een Original is een reis die wij zelf ontwikkeld hebben en alleen te boeken is door Nederlandse en Belgische klanten. In het geval van een groepsreis huttentocht word deze ook begeleidt door een Nederlandse of Belgische bergwandelgids.
8. Zijn al jullie reizen inclusief onderkomen, verzorging en vervoer?
Nagenoeg al onze reizen zijn inclusief onderkomen. Dit kan een hotel of een gasthof zijn, maar ook vaak één of meerdere berghutten. De reizen zijn bijna altijd inclusief ontbijt of HP (ontbijt en diner), tenzij anders aangegeven.
Op de berghut kun je vaak zelf tegen meerprijs een lunchpakket maken, maar het is vaak ook mogelijk om onderweg te lunchen bij een berghut.
Het vervoer is nooit inbegrepen. Wij kunnen daarin wel met je meedenken en je adviseren, maar je dient dit uiteindelijk zelf te organiseren.
9. Hebben jullie ook een reisgids/brochure?
De website is onze reisgids/brochure. Wij denken niet dat een papieren reisgids iets toevoegt in het huidige digitale tijdperk. Het zou bovendien alleen nog maar meer kostenverhogend werken. Wil je meer informatie over een betreffende reis, laat het ons dan weten via e-mail, whatsapp, telefoon of ons contactformulier.
1. Hoe zoek ik op reisperiode, gebied of categorie?
Op de homepage kun je zoeken op gebied, soort reis en maand (waar, wat en wanneer). Klik vervolgens op “Vind je reis”.
Ben je via de menubalk terecht gekomen op een bepaalde soort reis, bijvoorbeeld Individuele huttentocht. Dan kun je aan de linkerzijde eveneens filteren op gebied, soort reis en maand. Vergeet ook hier niet te klikken op “Vind je reis”.
2. Waar kan ik een review achterlaten?
Na je reis ontvang je van ons een e-mail waarop je per mail je review kunt achterlaten bij ons, of je kiest ervoor om via de button in de mail rechtstreeks op Google een review te plaatsen.
1. Hoe groot zijn jullie groepsreizen?
Bij Tirol Outdoor Experience bieden wij zowel groepsreizen van lokale Alpenpartners aan als onze eigen groepshuttentochten (te herkennen aan het Original label).
Onze eigen groepsreizen houden wij bewust klein, zo gaan onze groepsreizen gegarandeerd van start bij 5 deelnemers (bij 4 deelnemers kan de reis doorgaan met een toeslag). Het maximum aantal deelnemers is 9 (alleen bij gezinsreizen is het minimum aantal deelnemers 6 en maximaal 12).
Boek je een partnerreis dan varieert het minimum en maximum aantal deelnemers. Per reis staat dit vermeld rechts onder de prijs.
Bij een Original ben je op reis met onze Nederlandse en Belgische klanten, boek je echter een partnerreis dan staat de reis ook open voor klanten uit onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië. Houd er dan ook rekening mee dat de voertaal met name Duits is tijdens deze reizen.
2. Wat is een Original?
Een Original is een reis die wij zelf ontwikkeld hebben en alleen te boeken is door Nederlandse en Belgische klanten. In het geval van een groepsreis huttentocht word deze ook begeleidt door een Nederlandse of Belgische bergwandelgids.
3. Is er nog plek op een groepsreis en gaat deze gegarandeerd door?
Bij onze Originals kun je de actuele status per reisperiode op de productpagina vinden. Al onze groepsreizen zijn te boeken, te herkennen aan het groene vinkje en de tekst “voldoende vrije plaatsen”. Zodra het minimum aantal deelnemers bereikt is verandert de reisstatus naar een oranje uitroepteken en verschijnt er de tekst “Gegarandeerd Vertrek”. Indien de reisperiode volgeboekt is, verschijnt er een rood kruis en de tekst “Volgeboekt”.
Heb je interesse in een partnerreis, zoals bijvoorbeeld een cursus of een hoogalpiene tour, dan geven wij je graag de reisstatus op aanvraag. Het is voor ons als familiebedrijf niet mogelijk om dagelijks de status van onze partnerreizen bij te werken. Heb je een vraag over een specifieke periode, neem dan gerust contact met ons op. Wij informeren je graag.
Indien er onvoldoende belangstelling is voor een groepsreis, dan wordt deze reis uiterlijk 14 dagen voor vertrek door ons geannuleerd. Bij een partnerreis kan dit zelfs nog tot 7 dagen voor vertrek. De reden? Steeds meer mensen “wachten op elkaar” en daardoor komen er ook steeds vaker nog last-minute boekingen bij waardoor een reis toch nog door kan gaan.
Heb je interesse in een groepsreis, dan is ons advies om de reis toch te boeken. Bij onvoldoende belangstelling ontvang je van ons een passend alternatief, en indien dat niet is wat je zoekt dan ontvang je uiteraard van ons je tot dan toe betaalde reissom terug.
4. Kan ik een optie nemen op een groepsreis?
Bij onze eigen groepsreizen (Originals) is dat mogelijk. Bij een partnerreis hangt dit volledig af van de partnerorganisatie.
5. Kan ik een eenpersoonskamer boeken?
In veel hotels is het mogelijk om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer (of tweepersoonskamer voor alleengebruik) te boeken. Op een berghut is dit helaas niet mogelijk. Bij groepsreizen worden waar mogelijk meerpersoonskamers geboekt (indien die niet beschikbaar zijn wordt er overnacht op het lager).
6. Kan ik bij jullie ook de heen- en terugreis boeken?
Al onze reizen, of dit nu een individuele reis of een groepsreis is, zijn zonder heen- en terugreis. Echter bieden wij wel de mogelijkheid om via de website je treinreis via NS International te boeken. Hiervoor betaal je niks extra, wij ontvangen hiervoor een kleine commissie.
Wil je graag samen reizen of carpoolen? Laat ons dit dan weten, wij versturen dan een mail naar de medereizigers wie daarvoor openstaat.
TIP: Boek je treinreis of vliegticket pas zodra de reis gegarandeerd vertrek heeft. Wil je toch al je treinreis of vliegticket boeken, boek dan met flexibiliteit. Indien er onverhoopt niet voldoende deelnemers (meer) zijn dan kun je op deze manier nog je ticket aanpassen. Zodra er voldoende deelnemers voor een groepsreis zijn, worden de deelnemers hierover geïnformeerd.
7. Hoe is het lokale transport geregeld?
Bij iedere reis staat onder het kopje “Reisdetails” aangegeven wat inbegrepen is en wat niet. Indien er lokale transfers zijn inbegrepen staat dit hier dan ook vermeld.
8. Werken jullie met gediplomeerde gidsen?
Onze Originals groepsreizen worden allen begeleid door Nederlands sprekende bergwandelgidsen. Al onze bergwandelgidsen zijn gecertificeerd. Zij hebben hun opleiding genoten in één van de Alpenlanden. Daarnaast gaan zij ook periodiek “op herhaling”.
Voor onze partnerreizen werken wij samen met lokale Alpinschüle en outdoorcentra die ook alleen werken met gediplomeerde Bergführer en outdoorguides.
9. Hoe ziet de samenstelling van jullie groepswandelreizen er uit?
Ondermeer door een duidelijke beschrijving van het niveau van de reis proberen wij zoveel mogelijk deelnemers van een gelijk niveau bij elkaar te krijgen. Ook worden we regelmatig gebeld of gemaild en dan proberen wij langs die weg een goed beeld te verkrijgen van de ervaring van de betreffende persoon of personen.
Het kan echter altijd een keer misgaan. Zelfoverschatting of -onderschatting is iets waar we in de praktijk regelmatig mee te maken krijgen.
Deelnemers aan onze wandelreizen zijn globaal tussen de 30 en de 60 jaar, evenveel mannen als vrouwen, zowel koppels als alleengaanden en allemaal met dezelfde passie, de bergen.
1. Hoe kan ik de beschikbaarheid van een individuele reis zien?
Het is bij een individuele reis niet mogelijk om van tevoren aan te geven of er voldoende beschikbaarheid is. Door de grote flexibiliteit van ons programma kunnen wij geen slaapplaatsen op berghutten op voorhand reserveren. Datzelfde geldt ook voor hotelkamers.
Zodra je een boeking plaatst gaan wij de onderkomens vastleggen. Is de reis beschikbaar dan ontvang je doorgaans binnen 3 tot 5 werkdagen je boekingsbevestiging met factuur per e-mail. Is er een onderdeel niet beschikbaar of is er een ander onderkomen beschikbaar, dan zullen wij je daar per e-mail over informeren.
2. Wanneer kan ik een individuele reis starten?
Bij onze individuele reizen staat een kalender op de reispagina weergegeven met daarin gekleurd de mogelijke reisperiode. Onze individuele huttentochten zijn binnen de getoonde reisperiode op alle dagen van de week te starten.
Bij een individuele wandelreis met bagagevervoer is het daarnaast mogelijk dat binnen een reisperiode alleen gestart kan worden op specifieke dagen van de week (bijvoorbeeld alleen starten op vrijdag, zaterdag en zondag), dit staat dan weergegeven in de kalender en onder het tabblad “Reisdetails”.
In de kalender is het mogelijk dat de boekbare data worden weergegeven in het groen, lichtgroen en deels groen/bruin. Dit zijn allen data die te boeken zijn. Is een datum niet meer te boeken dan is het vakje wit en ook niet aan te klikken.
3. Kan ik een individuele reis verlengen?
Dat is zeker mogelijk. Geef daarvoor in het opmerkingenveld aan dat je nog extra nacht(en) voorafgaand of na de reis wilt bijboeken. Je ontvangt dan van ons eerst een voorstel, na jouw akkoord leggen wij ook de extra nachten vast.
4. Wordt mijn bagage tijdens de reis vervoerd?
Indien je hebt gekozen voor een wandelreis met bagagevervoer, dan zit het bagagevervoer standaard inbegrepen in de reis.
Bij onze individuele huttentochten is het niet mogelijk om bagagevervoer te organiseren. Dit heeft te maken met de ligging en bereikbaarheid van berghutten in het algemeen.
5. Mag mijn hond mee op reis?
Bij een aantal individuele huttentochten en individuele wandelreizen met bagagevervoer is het mogelijk om de hond mee te nemen, mits dit is doorgegeven ten tijde van boeking.
Je hond slaapt ten alle tijde bij jou op de kamer, dus je hoeft niet bang te zijn dat je hond in een apart hok wordt neergelegd.
Soms zijn er extra kosten verbonden aan het meenemen van je hond. Bij de individuele wandelreizen met bagagevervoer dien je de kosten per hotel ter plekke te betalen. Bij onze individuele huttentochten met hond en de individuele standptaatsreizen zit dit vaak inbegrepen in de prijs. Onder het tabblad “Reisdetails” kun je hierover per reis meer informatie vinden.
6. Kan ik bij jullie ook de heen- en terugreis boeken?
Al onze reizen, of dit nu een individuele reis of een groepsreis is, zijn zonder heen- en terugreis. Echter bieden wij wel de mogelijkheid om via de website je treinreis via NS International te boeken. Hiervoor betaal je niks extra, wij ontvangen hiervoor een kleine commissie.
TIP: Boek je treinreis of vliegticket pas zodra je van ons de boekingsbevestiging hebt ontvangen. Dit omdat wij de onderkomens nog voor je moeten vastleggen. Wil je toch al je treinreis of vliegticket boeken, boek dan met flexibiliteit.
7. Kan ik bij jullie ook een huurauto reserveren?
Jazeker, via onze partner Sunnycars kun je een auto huren. Wij ontvangen hiervoor een kleine commissie, jij betaalt hier niks extra’s voor. De hoofdbestuurder dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en creditcard met pincode op zijn of haar naam.
1. Ontvang ik een fysieke wandelkaart en routebeschrijving?
Wij bieden al onze reizen aan met een reis-app waarin de routebeschrijving en kaartmateriaal ingeladen zijn. Deze app is tevens offline te gebruiken, dus ook in gebieden waar je weinig tot geen telefoonbereik hebt zijn ze werkzaam.
2. Kan ik de GPS ook los ontvangen?
Bij onze individuele reizen ontvang je ongeveer 10 tot 14 dagen voor vertrek toegang tot de reis-app. Hier heb je ook de mogelijkheid om de GPS te downloaden, die je kunt gebruiken voor je eigen GPS device.
3. Moet ik een losse GPS device kopen?
Je hebt geen aparte GPS device nodig. Onze reis-app heeft een geïntegreerde kaartmodule met daarop de route. Met de huidige smartphones kun je goed navigeren. Voor de routes heb je geen extra device nodig als je eigen smartphone. Thuis kun je de route al downloaden op je mobiel, hierdoor is deze ook offline te gebruiken.
TIP: download de app thuis al of via een WiFi verbinding om onnodige data- en roamingkosten te voorkomen onderweg.
4. Waarom zie ik soms meerdere gekleurde lijntjes in de reis app?
Soms bieden wij meerdere varianten van een wandeldag aan. In de overzichtskaart zie je daardoor soms meerdere routes/lijntjes lopen. Kies je in de app voor een bepaalde route dan toont alleen die route zich, en hoef je alleen maar dat lijntje te volgen.
5. Wat zijn de verschillende icoontjes op de route?
Op de overzichtskaart en de dagroute staan meerdere soorten icoontjes. Zo vertonen wij de parkeermogelijkheden bij de start van de route. Maar ook plekjes waar je onderweg kunt pauzeren om wat te eten en te drinken. De berghutten die je onderweg tegenkomt op je route staan ook vermeld.
6. Kan ik de GPS tracks afzonderlijk ontvangen?
Dat kan zeker. Je kunt ze zelf vanuit de app downloaden, maar wij kunnen ze uiteraard ook separaat nog naar je toesturen.
1. Het installeren van de app lukt niet. Werkt de app op elke smartphone?
De Reis app is beschikbaar voor iPhone (incl. iPad) of Android. De app heeft de volgende besturingssysteem vereiste:
iPhone: iOS versie 16.0 of hoger
Android: versie 11 en hoger
Is je telefoon te oud, dan werkt de app helaas niet.
2. Waar vind ik de downloadcode?
Ongeveer 10 tot 14 dagen voor vertrek ontvang je per mail je laatste reisinformatie, hierin staat ook de downloadcode vermeld.
Naast de downloadcode hebben we ook een instructie toegevoegd over hoe je de app kunt gebruiken. Lees dit goed door.
Het aantal apparaten waarop je de downloadcode kan gebruiken is gelijk aan het aantal personen in de boeking.
3. Moet ik online zijn om mijn reis te kunnen downloaden en gebruiken?
Je moet (uiteraard) online zijn om je reis te downloaden in de app. Bij voorkeur via een wifi-netwerk want dat spaart mobiele data. Eenmaal gedownload hoef je niet online te zijn, de reis staat dan op je telefoon. Bij slecht mobiel bereik blijft je app dus werken, je kunt ‘m zelfs in de flightmodus zetten om batterij te sparen en ongewenst dataverbruik te voorkomen.
4. Hoe lang heb ik toegang tot de gedownloade gegevens van mijn reis?
Vanaf 14 dagen voor vertrek en tot 7 dagen na de reis heb je toegang tot de route informatie in de app.
5. Heb ik een oplader (powerbank) nodig onderweg?
Ja. GPS-gebruik en het aanhouden van het scherm zal veel energie verbruiken. Neem dus dagelijks een goed opgeladen powerbank mee om een lege telefoon onderweg op te kunnen laden. Andere tips om het energieverbruik te beperken:
– Zet je telefoon in Flight modus.
– Gebruik zo min mogelijk andere apps tijdens het navigeren.
– Zet eventueel de helderheid van het scherm lager.
1. Wat gebeurt er als de weersvooruitzichten slecht zijn?
Er is niets veranderlijker als het weer. Wij bekijken dan ook de weersverwachting vanaf 2 à 3 dagen voor aanvang van een reis. Als de vooruitzichten dan dusdanig zijn dat het niet verantwoord is om een hoogalpiene tourenweek of een bergwandelreis door te voeren, dan zullen wij de reis cancellen. Dit is echter in de 21 jaar die wij nu bestaan nog maar een keer voorgekomen. Een lokale onweersbui of een kortstondige weersomslag is geen reden om een reis te annuleren.
Slecht weer is dus in principe geen reden om je reis te annuleren. Daarvoor neem je ook regenkleding mee. Het komt niet vaak voor dat het de hele dag of zelfs dagen achtereen regent. Bij een individuele huttentocht is het raadzaam om de lokale weersverwachting goed in de gaten te houden of vraag de avond ervoor aan de hüttenwirt naar de weersverwachting.
2. Wat gebeurt er als het weer tijdens de reis verslechterd?
Bij een individuele reis: Een regenbui, lokale onweersbui of kortstondige weeromslag is geen reden om een reis te annuleren. Daarvoor neem je ook gepaste kleding mee (in de paklijst en voorbereidende mails wordt je ook geïnformeerd over wat te doen bij slecht weer). Het komt daarnaast ook niet vaak voor dat de hele dag of zelfs dagen achtereen regent.
Bij een groepsreis: Als het onverantwoord is om door te lopen tijdens een hoogalpiene tourenweek of tijdens een groepsreis bergwandelreis, dan zal de berggids of bergwandelgids het programma op dat moment mogelijk aanpassen.
1. Wat moet ik doen als ik tijdens de reis niet tevreden ben of als ik een klacht heb?
Ondanks dat wij ons uiterste best doen de service te leveren die je van ons mag verwachten, kan er tijdens je reis iets mis gaan.
Gaat er iets mis tijdens een partnerreis?
Neem in dit geval altijd eerst contact op met de mensen ter plekke (bijvoorbeeld de accommodatie of de lokale partner van Tirol Outdoor Experience), zodat deze de kans krijgt het probleem op te lossen.
In de meeste gevallen lukt het ter plekke een goede oplossing te vinden. De contactinformatie vind je terug in de ontvangen reisinformatie.
Neem contact op met Tirol Outdoor Experience als het probleem niet naar tevredenheid opgelost kan worden. Mogelijk kunnen wij helpen in het vinden van een oplossing. Tijdens onze openingstijden bel je naar +31 (0)13 505 6440. Buiten openingstijd (en indien we in gesprek zijn) zijn we bereikbaar op het noodnummer welke in je reisinformatie te vinden is.
Gaat er iets mis tijdens een Original reis?
Neem dan contact op met Tirol Outdoor Experience. Tijdens onze openingstijden bel je naar +31 (0)13 505 6440. Buiten openingstijd (en indien we in gesprek zijn) zijn we bereikbaar op het noodnummer welke in je reisinformatie te vinden is.
Blijkt dat er tijdens de reis helaas geen (geschikte) oplossing mogelijk is, ontvangen wij hierover graag per e-mail de benodigde informatie. Deze e-mail stuur je naar servicedesk@tiroloutdoor.nl
Op deze manier kunnen wij samen met jou na de reis tot een passende oplossing komen en de kwaliteit van onze reizen blijven verbeteren.
Een klacht kun je tot uiterlijk twee maanden na je reis indienen. Zie hiervoor ook de Algemene Voorwaarden.
2. Hoe kan ik Tirol Outdoor Experience bereiken in geval van nood op reis?
Tirol Outdoor Experience is voor noodgevallen tijdens je reis 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op het noodnummer. Dit nummer vind je in je reisinformatie.
Tijdens kantooruren kun je bellen naar +31 (0)13 505 6440.
3. Waar kan ik terecht met feedback over de reisinformatie?
Bij het samenstellen van de informatie voor je reis in zowel de Reis app als in de pdf zijn we zo zorgvuldig mogelijk te werk gegaan. Het is uiteraard mogelijk dat er na het maken van de route en de tussentijdse updates er toch veranderingen ter plekke zijn. We stellen het bijzonder op prijs als je de wijzigingen en/of onvolkomenheden aan ons doorgeeft. Voor een goede verwerking hiervan is het van belang dat wij in ieder geval weten om welke reis het gaat.
Bij aanvullingen op routebeschrijvingen graag zo duidelijk mogelijk te vermelden om welk stukje tekst het gaat.
In de Reis app kun je bij de betreffende routedag ook een aanvulling en/of opmerking geven over de route.