Shopping Cart

Geen producten in de winkelwagen.

Zo voorkom je hoogteziekte

Zo voorkom je hoogteziekte

Als je gaat wandelen of klimmen in de bergen moet je rekening houden met een aantal risico’s. Een daarvan is hoogteziekte. Ook in de Alpen kun je last krijgen van hoogteziekte – sommige mensen hebben vanaf 2500 meter last van de eerste symptomen. Wij delen een aantal tips om hoogteziekte te voorkomen, en vertellen je wat je kunt doen als je onverhoopt toch hoogteziek wordt.

Wat is hoogteziekte?

Hoogteziekte ontstaat door een gebrek aan zuurstof in de lucht. Hoe hoger je komt, hoe minder zuurstof er in de lucht zit. Je lichaam probeert zich daaraan aan te passen, maar dat lukt niet altijd. Vanaf 2500 meter veranderen er al dingen in je lichaam: je gaat dieper ademen en je maakt meer rode bloedcellen aan. De symptomen van hoogteziekte zijn hoofdpijn, misselijkheid, overgeven, duizeligheid en kortademigheid. In ernstige gevallen hoopt vocht zich op in de hersenen of longen (hersen- of longoedeem), de hoogteziekte is dan levensbedreigend.

Ook tijdens je vakantie in de Alpen kun je te maken krijgen met hoogteziekte. Volgens hoogteziekte.info krijgt 10-25% van de wandelaars en klimmers op 3000 meter last van hoogteziekte. Hoogteziekte ontstaat enkele uren tot een dag na aankomst op hoogte. Slaap je in het dal en loop je dagtochten naar meer dan 3000 meter? Dan is de kans op hoogteziekte vrij klein. Overnacht je tijdens een huttentocht op meer dan 3000 meter? Met onderstaande tips kun je hoogteziekte voorkomen.

3 tips om hoogteziekte te voorkomen

Bergbeklimmers die zich wagen aan extreme uitdagingen, zoals het beklimmen van Mount Everest, krijgen vrijwel altijd te maken met hoogteziekte. Vaak gebruiken ze voor vertrek al een zogenaamde hoogtetent, waarin het zuurstofgehalte op hoogte wordt nagebootst. Zo kunnen ze thuis wennen aan slapen op hoogte. Ga je wandelen in de Alpen? Dan is zoveel voorbereiding niet nodig, maar er zijn wel een paar dingen waar je op kunt letten om hoogteziekte te voorkomen. De belangrijkste tips zetten we voor je op een rijtje:

1. Acclimatiseren

Door te acclimatiseren laat je je lichaam wennen aan de hoogte. Blijf voordat je begint aan een hoogalpiene tocht een paar dagen op een hoogte waarop je geen klachten hebt. Begin je vakantie bijvoorbeeld met een paar dagen in een dal op 1500 meter, en maak van daaruit een dagtocht naar een grotere hoogte.

2. Rustig stijgen

Tijd om de bergen in te gaan? Zorg dan dat je rustig stijgt. Vooral het verschil in de hoogte waarop je slaapt is van belang. Maak je een huttentocht boven 2500 meter? Dan kun je per dag 300 tot 500 meter hoger slapen. Wat meer op en neer tijdens de etappe is geen probleem: je kunt op een dag gerust van 3000 naar 4000 meter klimmen, zolang je daarna maar weer afdaalt en op een hoogte van maximaal 3500 meter slaapt. Daarnaast is het slim om tijdens een langere tocht af en toe een rustdag in te lassen. Op de rustdag kun je wel een wandeling maken in de omgeving van de berghut, als je maar weer op dezelfde hoogte slaapt. Zo heeft je lichaam meer tijd om te wennen aan de hoogte.

3. Genoeg eten en drinken

Uitdroging draagt niet direct bij aan hoogteziekte, maar het kan de symptomen wel versterken. Daarom is het belangrijk om tijdens je tocht door de bergen goed te drinken. Drink minimaal 3 liter per dag, en laat alcohol staan. Ook voldoende eten is belangrijk. Omdat het je lichaam minder zuurstof kost om koolhydraten te verbranden, kun je het beste kiezen voor eten dat veel koolhydraten bevat, zoals mueslirepen, brood en gedroogd fruit.

Er bestaan ook medicijnen tegen hoogteziekte. Deze zijn alleen verkrijgbaar op recept, en worden eigenlijk alleen voorgeschreven als je in één keer naar grote hoogte vliegt, of als je op expeditie gaat. Voor een vakantie in de Alpen zijn medicijnen tegen hoogteziekte niet nodig.

Wat als je toch last krijgt van hoogteziekte?

Krijg je onverhoopt toch last van hoogteziekte? Gelukkig gaat het in de Alpen meestal om een milde vorm. Dan helpt het vaak al om een rustdag in te lassen, waarop je op dezelfde hoogte blijft. Eventueel kun je pijnstillers innemen tegen de hoofdpijn. Verbeteren je klachten na een dag nog niet? Dan kun je beter afdalen.

Heb je ernstige symptomen van hoogteziekte? Dan is het van belang om zo snel mogelijk af te dalen. Klim bij hoogteziekte sowieso nooit naar grotere hoogte. Let ook op de symptomen bij je reisgenoten – soms is het moeilijk om deze zelf te herkennen. Jonge kinderen kunnen hun klachten niet goed zelf verwoorden. Bovendien lijken de klachten soms op een verkoudheid. Bij twijfel is het altijd slim om de tocht af te breken en af te dalen.

Hoogalpiene touren van Tirol Outdoor

Met deze tips ben je helemaal klaar om de hoogte op te zoeken! Ga bijvoorbeeld mee met een van onze hoogalpiene touren. Een ervaren berggids neemt je in een klein groepje of tijdens een individuele tocht mee naar de mooiste plekjes.

Whatsapp ons!
Contact image

Arres

De snelste weg naar je volgende avontuur in de Alpen!

Welkom bij Tirol Outdoor Experience. Wat kan ik voor je betekenen?
by Best4u Media
We proberen je op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur zo snel mogelijk te antwoorden.