Boekingen

Geen producten in de winkelwagen.

Rosengarten & Langkofel Trekking

Een week lang wandelen van hut naar hut in één van de mooiste berggebieden van de Italiaanse Dolomieten, de Rosengarten en het Langkofelmassief, is een onvergetelijke ervaring. Als u de Vajolettürme, Rosengartenspitze, Rotwand en Kesselkogel met de ondergaande zon aanschouwt, begrijpt u waaraan de Rosengarten haar naam dankt.

Deze wandelweek, ook wel de spaghettitour genoemd, hebben we zo samengesteld dat we de meest interessante route konden combineren met de mooiste berghutten, zonder daarbij concessies te hoeven doen aan het gewenste basiscomfort. Zo wordt er in alle hutten overnacht in 2- of meerpersoonskamer en zijn er nagenoeg overal, naast de normale wasgelegenheid, ook douchefaciliteiten.

De Rosengarten & Langkofel Trekking is een tocht van medium niveau. Dit wil zoveel zeggen dat je al wel ervaring moet hebben met meerdaagse huttentochten. De 1ste en de laatste dag lopen we zo ongeveer 1,5 tot 3 uur en de tussenliggende dagen gemiddeld 5 tot 6 uur per dag. Dit is pure looptijd, dus zonder rusttijd.

11Langkofelgruppe_1
Langkofel groep (foto: Wikipedia)

De Langkofel groep is een bergmassief in de westelijke Dolomieten. Het is gelegen tussen het Val Gardena (in het noorden) en het Val di Fassa (in het zuiden), en het Sella-massief (in het oosten), de Rosengarten (in het zuidwesten) en de Schlern groep (in het westen). Ten noordwesten van de Langkofel ligt de Seiser Alm. De hoogste top is de gelijknamige Langkofel met een hoogte van 3.181 meter. De toppen van het Langkofelmassief vormen een boog met in het midden de Langkofelkarspitze. De boog opent zich alleen naar het noordwesten, en is dus een soort binnenplaats in zijn geheel. (bron: Wikipedia)

11Rosengarten-Schlern
Rosengarten groep gezien vanaf het Schlern (foto: Wikipedia)

De Rosengarten groep is een bergmassief in de Noord-Italiaanse Dolomieten en is gelegen tussen het Tierser Tal en Eggental in Zuid-Tirol en het Val di Fassa in Trentino. Een bijzonderheid van de Rosengarten is de roze tint die, als gevolg van de aanwezigheid van Dolomiet mineralen ontstaat. Met zonsondergang zorgen deze mineralen voor een roze/rode gloed over het bergmassief. In het Bergsteigerlied van Bozen komt ook het woord  ‘gloeien’ voor. In het Duits betekent Rosengarten “rozentuin”, de naam verwijst naar de legende van Koning Laurin en zijn rozentuin, een traditioneel verhaal waarin de uiterlijke verschijning van de bergketen wordt uitgelegd. (bron: Wikipedia)

De wandelingen van de Rosengarten & Langkofel Trekking zijn elke dag zowel uitdagend als ontzettend mooi. Om even goed te acclimatiseren lopen we de eerste dag dus niet zo lang en komen we na zo’n 1,5 uur aan op de Schlernbödele Hütte. Dit is een kleine hut met een beperkt aantal slaapplaatsen.

11Schlernboedelehuette
Schlernbödelehütte
Het begint pas goed op de zondag, dan lopen we naar het historische Schlernhaus, een prima stek voor een eerste cappuccino. Vervolgens “beklimmen” we de huisberg, de Monte Pez, hier genieten we van een geweldig uitzicht op de Rosengarten, de Schlern en de Seiser Alm.
11Schlernhaus
Schlernhaus
11Seiseralm
Seiseralm met op de achtergrond de Rosengarten en het Schlern

We overnachten die nacht op de recentelijk uitgebouwde Tierser Alpl Hütte (2.440 m). De volgende dag lopen we vervolgens via de Friedrich August Weg naar de Sellapas, waar we een “spannende” lift naar de Toni Demetz Hütte (2.684 m) nemen. Vanaf hier lopen we naar de 430 meter lager gelegen en gezellige Langkofel Hütte (2.253 m).

11natuur Langkofel11Natuur Rosengarten-Langkofel1

11Sella Pas
Duronpas
Na gisteren gaan we nu rustig op weg naar de Plattkofelhütte, gevolgd door een steile afdaling naar de Rifugio Micheluzzi (1.860 m). Door het Val Duron lopen we vervolgens omhoog naar de Duronpas en de verbouwde Antermoia Hütte (2.599 m), onze bestemming vandaag.

11Plattkofel Hütte
Plattkofelhütte
11Val Duron
Val Duron

Vandaag is het een prachtige dag. We lopen eerst via de Pass de Laussa, de Antermoiapas en de schitterende Grassleitenpas naar de Rifugio Vajolet. Hier bekijkt onze bergwandelgids Angelique nog even goed de kaart en na de lunch lopen we via de Rifugio Negritella naar de mooi gelegen Rifugio Roda di Vael.
We starten dag 6 met een mooi opwarmertje: van de Hirzelsteig naar de Kölner Hütte. Na een korte pauze volgt een steil stuk “klauteren” via een gezekerde passage naar het Tschagerjoch (2.630 m). Vervolgens dalen we aan de andere kant weer af naar de Vajolet Hütte (2.243 m).
Op de voorlaatste dag hebben we met de overgang naar de Grasleitenhutte een relatief korte, maar zeer indrukwekkende dag voor de boeg. Bij voldoende animo lopen we na het ontbijt eerst even naar de bijna 400 meter hoger gelegen Gartlhutte. Deze hut ligt aan de voet van de bekende Vajolettürme en is steunpunt voor veel klimmers.
’s Middags lopen we via de Grasleitenpas en de gelijknamige berghut door naar de gezellige Grasleitenhutte.
De laatste dag. Na het ontbijt dalen we door het mooie Tschamintal af naar de Tschamin Schwaige en St. Zyprian. Na de laatste gezamenlijke cappuccino nemen we afscheid van elkaar en van deze wonderlijke Dolomieten wereld.
11Schamin Schwaige.jpg
Mocht u voor deze meerdaagse huttentocht kiezen, alvast veel wandelplezier!
Contact image

Arres

De snelste weg naar je volgende avontuur in de Alpen!

Welkom bij Tirol Outdoor Experience. Wat kan ik voor je betekenen?
by Best4u Media
We proberen je op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur zo snel mogelijk te antwoorden.