Boekingen

Geen producten in de winkelwagen.

Razende reisreporter: Noortje

Ieder jaar vragen wij onze klanten naar hun ervaringen. Razende reisreporter Noortje is met haar zoon naar Italië geweest en heeft daar de individuele 4-daagse huttentocht door de Rosengarten gewandeld.
Benieuwd geworden naar haar ervaring? Lees dan snel verder.

Al jaren wilde ik een keer gaan wandelen in de bergen. En dan niet een wandeling van 1 dag, nee van meerdere dagen, trekkend van hut naar hut. Steeds kwam het er niet van totdat dit jaar alles wat anders liep, ik nog niets gepland had en het idee kreeg om met mijn zoon van 15 jaar te gaan lopen. Op internet kwam ik Tirol Outdoor Experience tegen. Ik heb op de site gekeken en kwam heel veel mooie tochten tegen, maar wat was nu een tocht die geschikt was voor beginners? Dit stond er wel bij maar ik vond het toch fijn om even contact te hebben en heb dus gebeld met Arres van Tirol Outdoor. Hij luisterde naar mijn wensen (mooie natuur, afwisselend, beetje spectaculair i.v.m. mijn tienerzoon en lekker eten) en wist me te zeggen dat de Rosengarten familietrekking het meest geschikt was, 4 wandeldagen 3 overnachtingen. Ik krijg de indruk dat hij alle routes die ze op de site aanbieden heel goed kent. In eerste instantie wilde ik met een groepsreis gaan maar gezien Corona waren er wat minder begeleide groepen. Volgens Arres was deze tocht goed individueel te doen. Dus, ik heb geboekt en de voorbereidingen gestart.

Dag 1:

Op 18 juli kwamen we aan bij de parkeerplaats van St. Zyprian aan. Op advies van Arres hadden we gezorgd dat we voor 10 uur in St Zyprian waren. Het was inderdaad wat drukker (was ook een zaterdag) maar we hadden snel een plek gevonden voor de auto. De rugzakken om, schoenen aan en we vertrokken. Het weer was geweldig! Helder, met wat wolkjes, al meteen zo mooi! Met uitzicht in de verte van de Rosengarten. De route was duidelijk beschreven en ook de bewegwijzering in de bergen is zeer duidelijk. Na een behoorlijke klim met erg mooie uitzichten kwamen we bij de eerste tussenstop aan, de Tschafonhütte. Wat een geweldige hut! Heerlijk geluncht, omelet met brandnetelspinazie en een Buchweizen kuche.

Vervolgens verder gewandeld naar de hut waar we zouden slapen: Hofer Alpl Hütte. Een mooie route, langs de bergen, door het groen, langs kleine watervalletjes, met continue een mooi uitzicht op de dorpjes in het dal. Rond een uur of 15.00 aangekomen bij de Hofer Alpl Hütte. Een mooie hut, leek meer op een hotel. Lekker op de stoeltjes in het gras gezeten. We hadden een tweepersoons kamer met eigen douche en toilet! Wat een luxe. Ik had me voorbereid op slaapzalen…

’s avonds heerlijk op het terras gegeten. Aangezien de Hofer Alpl Hütte nog niet zo hoog ligt was het nog niet zo koud. Op tijd naar bed.

Dag 2:

Rond 7.30 opgestaan en heerlijk ontbeten! Op naar de volgende hut: Schlernhaus op 2.450 meter hoogte, klimmen dus. Eerst door de bossen, flink klimmen, door de Teufelsschlucht, totdat we na zo’n 2,5 uur bij de Sessel Schwaige aankwamen, een leuke kleine almhut. Koffie met strudel op een heerlijke plek tussen de bergen.

Na deze stop verder gelopen, mooie route, steeds hoger en we kwamen nu echt bij de alpenweides en hoorden de koeien met hun bellen. Wat een fijn geluid. Even wat gedronken bij de Moarboden Hütte, spectaculair uitzicht op de Rosengarten! Toen verder geklommen naar het Schlernhaus. We waren er al om 13.30 u en hebben eerst lekker geluncht. Het was enorm druk, buiten en in de hut. Na de lunch naar onze kamer, weer een tweepersoonskamer (met geweldig uitzicht) met douche en toilet op de gang. Helemaal prima. Leuke sfeer in de hut, groot en beetje ouderwets maar toch vertrouwd. In de middag was het rustiger en toen wat gelopen rondom de hut, gelezen en genoten van het uitzicht.

’s Avonds lekker gegeten en de Monte Pez beklommen (2.550 meter ongeveer). Heel mooi uitzicht over het dal en Rosengarten.

Lekker geslapen en de volgende ochtend weer op tijd vertrokken. Dag 3 alweer. Vandaag een uitdagende route met de Molignon pass.

Dag 3:

De route begon rustig door de vlakte, beetje stijgend, door de alpenweides, koeien, paarden en geiten: fantastisch. Ik bleef me verwonderen over de geweldige mooie natuur. Vervolgens begon de klim om vervolgens een smal pad tegen de bergen te volgen die ons leidde naar de Tierser Alpl Hütte. Een moderne hut. Ook leuk om te zien. Natuurlijk weer onze gebruikelijke koffie en taart genomen. Afvallen zullen we niet doen hier door het heerlijke eten.

Toen op pad naar de Grassleitenhütte.

Het begon met een klein stukje echt klauteren langs een staalkabel, daarna een flinke klim. En toen stonden we voor de Molignon pass. Een steile afdaling met losse kiezels en stenen. Ok, stap voor stap, zigzaggend naar beneden. Stenen, stenen en nog eens stenen. Soms vond ik het best spannend, het was behoorlijk steil en niet altijd even makkelijk lopen maar na 40 minuten stonden we beneden, tussen allerlei rotsen, gletsjer achtige omgeving, tussen alleen maar stenen: we hadden het gedaan! Vervolgens in deze kloof verder gelopen naar de Grassleitenhütte. Erg mooi in een kloof gelegen hut, mooie groene weides erom heen met heel veel bloemen. We waren hier rond een uur of 14.00, dus weer heerlijk geluncht en lekker van de zon genoten. Onze kamer was weer een mooie tweepersoonskamer met super uitzicht. De middag gerelaxt, ’s avonds lekker gegeten en op tijd naar bed gegaan. Morgen laatste dag alweer, helaas!

Dag 4:

Op tijd vertrokken voor de wandeling naar het dal, waar de auto stond. Hele mooie route. Van de rotsachtige omgeving weer naar het groen, we kwamen hele mooie watervalletjes tegen, sprookjesachtige paden, hoge rotsen, zo mooi allemaal, ik kan het niet genoeg zeggen. Mijn zoon liep vooruit, ik heb langzaam gewandeld omdat ik zo lang mogelijk wilde genieten van deze laatste wandeling. Na een omleiding bij de auto aangekomen.

Hartelijke groetjes, Noortje.

Ben jij na het lezen van dit reisverslag ook helemaal enthousiast geworden en wil jij ook een individuele huttentocht lopen? Bekijk dan onze individuele huttentochten of neem contact met ons op.

Contact image

Arres

De snelste weg naar je volgende avontuur in de Alpen!

Welkom bij Tirol Outdoor Experience. Wat kan ik voor je betekenen?
by Best4u Media
We proberen je op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur zo snel mogelijk te antwoorden.